Netflix doet test hoeveel geld jij over hebt voor een Netflix-abonnement

by CasaPantalones

Bingen wordt in de volksmond ook wel ‘bankzaken doen’ genoemd. Netflix ziet daar de mogelijkheid om het werkelijk over geld te hebben. Met z’n nieuwste experiment onderzoekt de streamingdienst hoeveel jij over hebt voor je zondagse Netflix-marathon en zoekt de grenzen op door de Netflix abonnement-prijs bij sommigen stiekem op te krikken. Best gewaagd als je het ons vraagt.

Verschillende prijzen

Italiaanse techwebsite Smartworld.it ontdekte dat er verschillende prijzen werden aangehouden binnen een eveneens Italiaanse testgroep. Netflix biedt drie verschillende abonnementen aan, waarbij het voor sommige gebruikers lijkt of de twee duurste abonnementen in prijs zijn verhoogd. Het instapabonnement blijft even duur, het abonnement waarbij je op twee schermen tegelijk kunt kijken kost normaal €11,- en voor sommige Italiaanse kijkers is dat nu €13,-; en het duurste abonnement waarbij je op vier schermen tegelijk in HD kunt kijken kost normaal €14,- en tijdens dit experiment voor sommigen €18,-. Ook is er een testgroep waarbij de prijsverhoging wordt uitgesmeerd over alle abonnementen. Het instapabonnement met €1,-; de duurdere variant met €2,- en het duurste abonnement gaat met €3,- omhoog.

Schijn bedriegt

De prijzen die de testgroep voorgeschoteld krijgt zijn overigens niet de prijzen die ze werkelijk moeten betalen. Het gaat puur om een experiment over welke invloed de hoogte van de prijzen heeft op de keuzes. De testgroepen zijn daar alleen niet van op de hoogte, dus zullen zich puur laten beïnvloeden door de prijzen die ze te zien krijgen. De prijs die ze betalen zijn de normale prijzen zonder eventuele prijsverhogingen.

Risico van het vak

Wie z’n vingers brandt moet op de blaren zitten. Bij het testen zullen er ongetwijfeld mensen zijn die worden afgeschrikt door de hogere prijzen. Ook al hoeven ze die meerprijs nu (nog) niet te betalen en ook al is het helemaal niet zeker of deze prijzen ooit doorgevoerd zullen worden, het is de informatie die de klant krijgt en waarop knopen worden doorgehakt. Netflix wil door het experiment meer over de klanten te weten komen en wil vooral beter begrijpen hoe Netflix gewaardeerd wordt. “De vraag is hoeveel dat er zijn en of het opweegt tegen de winst die Netflix maakt met de prijsverhoging”, zegt Onno Oldeman van Simon-Kucher, specialist op gebied van verdienmodellen, tegen RTLZ. Voor Netflix is het belangrijk om te weten waar de psychologische prijsgrenzen liggen.

Het gaat om een specifieke testgroep, maar wie er precies onder die groep valt is niet bekend. Of dit ook in Nederland gebeurt heeft niemand nog weten uit te pluizen. Of we ooit de eerder genoemde hogere prijzen moeten betalen is even min bekend.

Ook interessant

Leave a Comment