Call of Duty Black Ops 4 – Review

by CasaPantalones

De Call of Duty-reeks behoort elk jaar tot de meest verkochte games. Tot aan Call of Duty WWII, de game die vorig jaar uitkwam, ging het echter wat minder met de serie. De ontwikkelaars kwamen met games waar fans eigenlijk niet op zaten te wachten. Gelukkig lijkt dat tij nu gekeerd. Nadat we vorig jaar al het uitstekende Call of Duty WWII kregen, blijkt Call of Duty Black Ops 4 tot één van de beste games in de serie te horen.

Call of Duty Black Ops 4

Dat komt wat ons betreft omdat de ontwikkelaar voor deze game keuzes heeft durven te maken. Men heeft afscheid genomen, althans voor dit deel, van de traditionele singleplayer. Elk deel tot aan Call of Duty Black Ops 4 had zo’n modus, waarbij je een uurtje of acht door een verhaal heen knalde en daarbij in de ene na andere over de top-situatie terecht kwam. Natuurlijk, er zullen mensen zijn die dat jammer vinden en altijd lol hadden met de modus. Maar als je heel eerlijk bent, was dat eigenlijk altijd maar een geinig extraatje. Eentje die je speelde als je vrienden niet online waren om mee los te gaan. De modus waar je echt voor gaat.

Multiplayer is erg goed

En die multiplayer is in Call of Duty Black Ops 4 echt heel erg goed. Men heeft er voor gekozen om afscheid te nemen van het achterlijke wallrunnen en het double jumpen. Net als in WWII is het boots on te ground, maar dan wel met een hoger tempo, zoals we van voorgaande games zijn gewend. Het voelt een beetje als een mix tussen Black Ops 2 en 3. Het tempo van deel twee, maar dan met de special classes uit Black Ops 3. Tijdens het spelen worden de speciale vaardigheden van het personage waarmee je speelt opgeladen en als je dat voor elkaar hebt, kun je die inzetten en gebruik maken van de voordelen.

Call of Duty Black Ops 4

Geen granaten festijn meer

Daarnaast is het een minder groot granaten festijn. Elke class heeft zijn eigen speciale aanval of bonus die hij of zij om de paar minuten kan gebruiken. Afhankelijk van de class waarmee je speelt kan dat een clustergranaat zijn, een dart die de omgeving scant of weer iets compleet anders. Tegelijkertijd is er ook veel wat hetzelfde is gebleven. Bij de create a class keert het pick 10-systeem terug. Daarbij kun je bijvoorbeeld je tweede wapen inleveren om een extra perk te kiezen of juist weer iets anders. Verder speel je nieuwe wapens en scorestreaks vrij wanneer je in levels omhoog gaat en heeft elk wapen ook zijn eigen level. Attachments speel je weer vrij als je wapen op een bepaald level is.

Qua maps is Call of Duty Black Ops 4 een waar feest. Het is een mix tussen toffe nieuwe maps die goed zijn uitgewerkt en een aantal oude klassiekers in een nieuw jasje. Op die manier ken je ongeveer de helft van de maps al en ben je minder tijd kwijt met het uit het hoofd leren van alle maps. Van de helft ken je alle in-and-outs waarschijnlijk wel. Wat alleen wel irritant is, is dat de spawnpoints soms nog helemaal ruk zijn, waarbij vijanden opeens in je rug spawnen en je neerknallen.

Call of Duty Black Ops 4

De Blackout-modus

De singleplayermodus is dus geschrapt, maar daar krijgen we wel de Blackout-modus voor terug. Het is een Battle Royale-modus, waarbij je met honderd man uit een helikopter springt en dan moet zien wie er op het einde overblijft. Dat is in je eentje te spelen, maar het is veel leuker als je in een squad van twee of vier wordt gedropt. Zeker wanneer je de game met vrienden speelt is het een toffe modus. Je gaat dan echt samenwerken, geeft informatie aan elkaar door waar vijanden zitten en waar geknal vandaan komt en wanneer iemand wordt afgeknald, dan probeer je hem of haar zo snel mogelijk weer op de been te krijgen. Dit kun je overigens ook gewoon doen met vreemden. Omdat het een modus is waarbij de kans dat je in leven blijft groter is wanneer je maten ook leven, ben je echt geneigd om elkaar te helpen.

Zombie-modus

We hebben potjes meegemaakt waarbij we echt tot en met het einde heb meegestreden en het heel spannend was waar tegenstanders vandaan kwamen. Dat is Blackout echt op zijn allerbest. Je zult echter ook potjes meemaken die qua spanning minder boeiend zijn. Zeker het begin van een potje Blackout kan funest zijn. Er zijn momenten dat je ergens landt en minder snel bent dan een tegenstander en dan wordt neergeschoten wanneer je nog naar een wapen zoekt. En als je dat begin stuk dan overleeft, dan is het vaak een kwestie van wachten. Het duurt wat mij betreft iets te lang voordat de cirkel van de storm kleiner wordt en je dus minutenlang uit je neus loopt te vreten omdat er niemand in de buurt is. Die tijd kun je dan doorbrengen door gebouwen te bezoeken en de loot op te pakken, maar op een gegeven moment heb je alles wel. Toch blijf je doorgaan, omdat de momenten dat je met een squad in een gevecht terecht komt echt heel erg tof zijn.

Als derde pilaar heb je ook nog een uitgebreide zombiemodus. Deze is groter dan voorgaande jaren, met twee boeiende avonturen. Deze nemen je mee naar een twee grote omgevingen waar van alles is te doen. Ikzelf ben nooit echt een groot fan geweest van de modus en ik denk dat ik dit ook niet heel erg veel gaat spelen, maar van wat ik in mijn potjes heb gezien, was het erg goed.

Call of Duty Black Ops 4

Daarmee is Call of Duty Black Ops 4 een mooi totaalpakket dat goed is om je weer een groot aantal uren te vermaken. Met name de multiplayer- en de Blackout-modus zijn erg goed. De game is nu beschikbaar voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Ook interessant