F1 2018 Review – Opnieuw overtroffen

by CasaPantalones

Een nieuw racejaar, een nieuwe editie. Sinds Codemasters in 2015 de stap naar de nieuwe console generatie maakte, zien we ieder jaar een betere versie van de officiële Formule 1-game. Het seizoen 2018 brengt een aantal nieuwe zaken, waardoor de game meer is dan een simpele update.

Nog meer realisme in F1 2018

Voor we in de details duiken, moet gezegd worden dat bovenstaande stelling ook voor F1 2018 geldt. De racegame is weer bijgeschaafd op punten die verbetering konden gebruiken. Hier steekt deze game weer net een kopje boven zijn voorgangers uit. Geen keer eerder had ik zoveel gevoel in wat de auto ging doen. Ik kon perfect aanvoelen wanneer de achterkant uit zou breken en ik mijn wit-rode Alfa Romeo Sauber zou gaan verliezen bij het opkomen van Melbourne’s rechte stuk. Ik merkte de diepe kuilen en hobbels in het stadion van Hockenheim. De hoge kerbs in Baku worpen de wagen er weer genadeloos vanaf. Meer en meer geven de Formule 1-games van Codemasters een completere ervaring en hun laatste wapenfeit is daar een uitstekend voorbeeld van.

De veelbesproken Halo

Het 2018 kent uiteraard teamwijzigingen, zoals de eerder genoemde Saubers met hun sterdebutant Charles Leclerc. Maar ook het uiterlijk van de bolides, zoals de knaloranje McLaren waar Fernando Alonso zijn voorlopig laatste optreden in maakt en uiteraard Max Verstappen in zijn Red Bull. Het nieuwe seizoen kent ook de verplichte nieuwe cockpitbescherming, de halo. De beschermende ring boven het hoofd van de coureur die met een middenbalk op de neus van de wagen staat.

Deze ervoer ik meer hinderlijk dan ik had voorzien. Je kunt er langs kijken, zoals je langs een vinger die je vlak voor je gezicht houdt kunt kijken in de verte. Desalniettemin valt er toch een hoop weg achter de middensteun. De ideale lijn en wagens waar je recht achter rijdt zijn soms niet – of moeilijk te zien – en dat kan knap lastig zijn bij uitremacties. Kun je er niet aan wennen, dan is het mogelijk om deze middensteun uit te zetten in de cockpit-view. Zelf reed ik toch het liefste met de camera bovenop de auto, waardoor het geen onoverkomelijk issue was. Ook al heeft deze niet de gave overlay van de snelheid, versnelling en remdruk zoals je op tv ziet, maar het bleek wel het meest overzichtelijke punt voor mij.

Energy Recovery System

Ook nieuw is het gebruik van het Energy Recovery System, wat al een aantal jaar in de Formule 1 is, maar nu eindelijk ook zijn opwachting maakt in de game. Het werkt doordat energie die opgebouwd wordt met remmen en coasten (van het gas af en de auto eigenlijk tot rust laten komen) en bij een volle charge ingezet kan worden om wat extra PK’s aan de wagen te geven. Deze methode zorgt ervoor dat een inhaalactie met DRS (waarbij de achtervleugel openklapt om meer snelheid mee te geven door de vermindering van neerwaartse druk, wanneer je binnen een seconde van jouw voorganger ligt) nu te verdedigen valt.

 

Ook in de kwalificatie kan goed ERS-management het verschil maken tussen pole position en een tweede startplek. Het leukste aan ERS is dat het mijn tactieken in de race ook veranderde. Niet langer probeerde ik iedere ronde op het scherpst van de snede te rijden, maar probeerde ik een ronde wat rustiger aan te doen om ERS op te laden om het vervolgens de ronde erna allemaal in te zetten om aan te vallen. Mocht dit je nu toch teveel werk lijken, dan kan ERS ook automatisch bediend worden.

Het bekende is verbeterd

Verder keren veel van de bekende onderdelen terug, al hebben een aantal een likje verf gehad. In de career-modus werk je jezelf nog steeds op van rookie tot superster en moet je tegenwoordig ook buiten de baan schitteren. Na iedere sessie zal je ondervraagd worden door reporter Claire, waarbij je een aantal keuzes krijgt om te geven. Zo vroeg ze me of er iets mis was met hoeveel muren ik raakte in de vrije training. Dit kon ik ontkennen, de schuld bij mijzelf kon leggen of de zwaar ondersturende auto kon opgeven als reden. Ik deed het laatste wat mijn reputatie bij het aerodynamicateam deed groeien. Zij namen de feedback direct op zich om verbeteringen aan te brengen. Antwoorden als: “Ik deed het allemaal voor de fans” doen het goed voor je showmanschap. Dit is weer belangrijk voor je reputatie en contractwaarde. Oh, en het team afvallen wordt niet gewaardeerd. Niets van dit alles is wereldschokkend of heel vernieuwend. Toch voel je er wel meer een echte coureur door en onderdeel van de wereld.

Klassieke F1 auto’s

Uiteraard zijn er losse races te rijden, zowel offline als online, en dat met zowel moderne als klassieke wagens. Net als zijn voorgangers kun je los met regelrechte legendes als de Lotus 72D uit 1972. Of Michael Schumachers Ferrari F2002 en Fernando Alonso’s kampioenschap winnende Renault R26 uit 2006. Wel jammer is dat twee van de lijst van twintig klassiek auto’s als aparte DLC verkocht worden. Het gaat om Brawn’s wonderauto de BGP-001 uit 2009 en de sterke Williams FW25 uit 2003. Met de oude auto’s rijden is zo verschrikkelijk anders dan de klassieke wagens. Je moet zoeken naar grip, maar het geluid van die oude motoren doet oude tijden herleven.

Conclusie

Met de 2018-editie van de officiële Formule 1-game heeft Codemasters zich opnieuw overtroffen. Er wordt steeds meer toegevoegd, naast de gebruikelijk seasonal refresh van de teams en kalender. De nieuwe verplichte halo blokkeert het zicht, maar er is ruimte om omheen te werken als je dit realisme niet wil. Het ERS-systeem voegt nieuwe diepgang toe en de handling van de auto’s voelt beter dan ooit. Het mooiste is misschien wel dat F1 2018 meer en meer de casual fun van een arcaderacer kan geven en echt dicht in de buurt van heuse simulatie kan komen.

 

Ook interessant

Leave a Comment