Deze oefeningen bepalen of je écht fit bent!

by CasaPantalones

Er is niet een definitie die gekoppeld is aan het begrip ‘fit zijn’. Dat maakt het lastig te bepalen wanneer iemand nu echt fit is. Kun je bijvoorbeeld spreken van een fit persoon als diegene weliswaar een sixpack heeft, maar hij tegelijkertijd de conditie heeft van een pasgeboren veulen? Wij vinden van niet. Moet jij ook niet willen.

Tuurlijk, iedereen zal en mag zijn eigen invulling aan het begrip geven. Bekommer jij je vooral om het esthetische? Helemaal prima. Waarschijnlijk zie je er dan ook hartstikke goed uit en dat is ook wat waard. Wat kan jou het schelen dat je in een gevecht met een echte ketelbinkie waarschijnlijk het onderspit moet delven? Niets! Jij wordt immers thuis opgewacht door een prachtige dame. Nogmaals, dat is ook wat waard.

Maar wij vinden toch dat ‘fit zijn’ verder gaat. Iemand die écht fit is, hoort de baas te zijn in de gym. Dan horen de onderstaande zeven proeven een mooie uitdaging voor jou te zijn. Een uitdaging die je zonder al te veel problemen weet te rocken.

Je bent fit als je…

Tweemaal je lichaamsgewicht squat

Als jij een sterke back squat hebt, heeft je gehele onderlichaam daar profijt van. Bijvoorbeeld, jongens met een zware squat hebben meestal ook wel een zware deadlift. Het tegenovergestelde is dan weer niet altijd waar. De squat zet de krachtigste spieren van je lichaam aan het werk: je bilspieren, quads en hamstrings. Als jij tweemaal je lichaamsgewicht weet te squatten, kan je zonder twijfel zeggen dat jij belachelijk sterk in je schoenen staat.

10 keer je lichaamsgewicht weet te bankdrukken

De mogelijkheid om 10 bench press reps te doen met je lichaamsgewicht geeft je het echte leven meer profijt dan een gigantische one-rep max lift. Dat komt omdat het meer uithoudingsvermogen vereist. Als je tien herhalingen van je lichaamsgewicht kunt wegdrukken, heb je ongetwijfeld ook een sterke one-rep max. Plus, je zult ook de meeste pushup uitdagingen met gemak doorstaan.

15 pullups kan doen

De meeste mannen kunnen een paar herhalingen uithalen met alleen hun armen en rugspieren. Maar om vijftien perfecte pullups eruit te gooien, moet je al je spieren (onderlichaam en bovenlichaam) in één keer activeren. Vijftien herhalingen geven aan dat je weet hoe je je spieren synergetisch moet gebruiken, sterk bent en niet te veel overgewicht hebt.

Een Turkse getup kan doen met de helft van je lichaamsgewicht

Van de grond komen met een gewicht dat boven het hoofd hangt is niet gemakkelijk. Maar deze oefening doet wonderen voor je core. Dit betekent dat het onevenwichtigheden corrigeert en je helpt om een haast kogelvrij vest van spieren rond je hele romp te bouwen. Plus, je krijgt een volledige controle over je lichaamsmobiliteit.

500 meter roeit in 90 seconden

De meeste sporten omvatten 20-90 seconden waanzinnig intense inspanningen gevolgd door pauzes van de actie. Bij deze test weet je dat je de longen én de kracht hebt. Wat de sleutel is om de concurrentie te overtreffen.

2000 meter roeit in 7 minuten

Ja, je hebt een geweldig paar longen nodig om deze prestatie te behalen. Zie het als een test van je mentale weerbaarheid, meer dan je fysieke conditie. De computer van het roei apparaat is volledig objectief. Je kunt alleen maar sneller roeien. Halverwege zal je willen stoppen (als je dat niet hebt, ga je niet hard genoeg), maar uiteraard zet je door. Ouwe fitboy.

10 kilometer rent in 50 minuten

Hardlopen is de meest fundamentele vorm van menselijke beweging. Dus als je een goede afstand aan de grond niet snel kunt afleggen, ben je niet fit. Zo simpel is het jongens.

Ook interessant

Leave a Comment