Zo verberg je een kater op het werk

by CasaPantalones

Gisteren iets te diep in het glaasje gekeken? Met deze tips gaan je collega’s (bijna) niks van je kater merken. Als de borrel niet met je collega’s was, kun je deze wel gebruiken. Wat begon als een kleine borrel, eindigde vele uren (en vele cocktails) later in de shoarmatent voor een late-night snack om je aangeschoten status enigszins (vooral psychologisch) weg te eten. Op vrijdagmiddag is dit een prima gang van zaken, want: uitbrakken in het weekend. Maar op een doordeweekse dag kan de confrontatie met je collega’s de volgende ochtend je nog meer hoofdpijn bezorgen dan je al had, zeker met belangrijke afspraken in de planning. Zo cover die kater op om je werkdag te overleven.

1. Kater? Leg jezelf aan een waterinfuus

Eerst water, de rest komt… later! Het feit dat je je nu zo beroerd voelt, komt simpelweg door dehydratie. Volgens onderzoekers speelt drank met de cytokinen in je lijf. Deze neurotransmitters kunnen griepachtige symptomen veroorzaken en bezorgen je een hoofd als een baksteen. Drink veel, heel veel water om dit vochtgebrek weer aan te vullen.

2. Sporten?

Je kunt je best fitter voelen na een flinke sportsessie. Als dat het geval is: vooral doen. Hoewel je er goed aan doet om de intensiteit laag te houden. Gezien alcohol dehydreert en je van sporten ook behoorlijke ‘uitdrogingsverschijnselen’ – dit is sterk overdreven – kun krijgen, alcohol je uithoudingsvermogen vermindert, je bloedvaten wijder worden waardoor je hart harder moet pompen en alcohol de opbouw van spierweefsel en kracht in de weg kan staan. Bij onze zuiderburen raadt het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap het zelfs af om te sporten met een kater.

3. Clean up

Douche als een malle, poets je hele gebit en werk de hele hygiënische checklist af, dan houd je de kater op je werk wel verborgen. Laat je niet verleiden om dit gedeelte van je ochtendroutine over te slaan, zelfs als je aan de late kant bent of de verleiding met je flirt om nog twee minuten langer te blijven liggen.

4. Leg een bodem van formaat

Als het aankomt op katers is de mensheid in twee delen op te splitsen: aan de ene kant zijn er de personen die smachten naar een uitgebreid en vooral heel vet ontbijt, aan de andere kant heb je de mensen die al over hun nek gaan bij de gedachte aan eten. Stichting Trimbos Instituut legt jouw trek tijdens een kater als volgt uit: alcohol kan zuurproductie van je maag prikkelen en blijkbaar krijg je daardoor zin in een vette hap. Het instituut legt ook uit dat het geen kwaad kan om af en toe een vette hap naar binnen te schuiven. Hoewel ze ook aangeven dat vet eten nooit helemaal goed is. Bij dat laatste kunnen we ons dan weer niet helemaal aansluiten, gezien de macro’s waar je lichaam dagelijks behoefte aan heeft. Zorg in ieder geval dat je, in het geval van een katertje, iets eet wat je binnen kunt houden, of het nou een masterlijk uitgebreide uitsmijter is of een simpel appeltje.

5. Vermijd contact

Is het vermijden van contact de allerbeste tip? Ja, dit is de allerbeste tip als je er niet te koop mee wilt lopen dat je niet de allerbeste versie van jezelf bent. Verzet waar mogelijk je afspraken en spendeer je dag aan het doen van taakjes die een minder fris hoofd kunnen verdragen, zoals het schoonmaken van je inbox.

6. Geen smoesjes

Als je baas vraagt of je je wel helemaal oké voelt, kom dan niet met excuses aanzetten. Niemand houdt van jokkebrokken, dus voorkom dat je nog meer uit te leggen hebt wanneer er foto’s op Facebook opduiken die verraden dat je het overduidelijk iets te gezellig hebt gehad afgelopen nacht. De meeste werkgevers zullen het echt wel begrijpen en voor een keer door de vingers zien – waarschijnlijk hebben ze ooit in hun carriere hetzelfde meegemaakt. Tenzij dit in jouw geval het aller slechtste idee op aarde is. Zeg dan dat je je inderdaad niet zo lekker voelt. Ook niks aan gelogen.

Ook interessant

1 comment

Maarten 20 augustus 2018 - 09:04

+1 kater op het werk hier

Reply

Leave a Comment